Zdá se, že hospodářskou krizi jsme úspěšně zažehnali a česká ekonomika se vrací do starých kolejí. Každý měsíc přicházejí médií pozitivnější zprávy o tom, jak nezaměstnanost klesá, přibývají pracovní příležitosti, rostou investice a hrubý domácí produkt. A korunu tomu nasazují čísla, která popisují hospodaření českých e-shopů. Skoro to vypadá, že založit si internetový obchod je ten nejsnadnější způsob, jak spolehlivě a úspěšně podnikat.
Tři čtvrtiny už nakupují
Asociace pro elektronickou komerci během posledního lednového týdne uvedla, že obrat tuzemských internetových obchodů (e-shopů) meziročním srovnání vyrostl o pětinu. Dosáhl tak úctyhodného čísla 25 miliard korun a dá se předpokládat, že ani tento údaj není konečný, a bude se nadále zvyšovat. Vypadá to, že jsme si zkrátka zvykli nakupovat od vyhřátého místa za počítačem.
A není se čemu divit: je to výrazně pohodlnější než se trmácet mezi regály a čekat ve frontách, načež se s celým nákupem složitě dopravovat domů. Máme-li možnosti tohle všechno vyřídit z pohodlí domova, je nasnadě, čemu dáme přednost. Nejčastěji si nákupy usnadňují lidé mladšího a středního věku. Alespoň jednou za tři měsíce zamíří do e-shopu například 82% příslušníků věkové skupiny 25-34 let a 74% lidí ve věku 35-44 let.
Vánoce tvoří třetinu příjmů
Pro tržby majitelů e-shopů je každý rok klíčové období kolem Vánoc. Nejprve to jsou hromadné nákupy vánočních dárků a následně se většina větších nákupních portálů sveze na vlně celonárodního slevového šílenství. Díky zvýšenému zájmu o zlevněné zboží si tak e-shopy přijdou na další „bonusové“ příjmy. Vánoční nákupy představují podle průzkumů pro e-shopy zhruba třetinu celoročních tržeb.
Jestli bude trend oblíbenosti internetových nákupů pokračovat, lze předpokládat, že se i v letošním roce opět zvýší podíl elektronické komerce na úkor té „klasické“. Předpovídají to alespoň odborné analýzy, podle kterých se tržby českých e-shopů za rok2016 bude blížit hranici 100 miliardám korun.